photosbyemma

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2012

Jag och Gubben ~ Vår historia

Av Emma - 10 augusti 2012 17:45







 


Här började det,allt,just på denhär bilden.

Allt började när jag provred på hyrf. Jag fick välja mellan Gubben(på bilden) eller Wille.

Mamma sa att jag skulle ta Gubben så jag gjorde det. Jag tyckte han var skitfin,snäll var han också,min första tanke(innan vi ens bestämt om jag fick börja på ridskolan) var att han skulle bli min,favorithäst.


Vi bestämde oss för att jag ville börja rida på hyrf och på min första ridning fick jag Wille,efter 1-2 månader fick jag Gubben,helt oförväntat. Tidigare hade jag gått och sagt att jag ville rida honom igen,det var ju han jag ville ha.. men när den dagen kom då jag fick honom var jag inte lika glad.

 

Jag kom ihåg hela ridpasset,vårt första ridpass tillsammans. 

Jag hade med mig en kompis till stallet då,när jag fick reda på att jag skulle rida Gubben blev jag nervös,väldigt nervös. Det jag hade hört från mina kompisar var att han var stark och busig. Då vart jag rädd. Jag var väldigt feg och hade inte mycket självkänsla när det gällde ridningen. 

Men iaf.

Första ridpasset fick min kompis leda mig,i skritt,trav,ja hela tiden. Vart så jädrans rädd att han skulle göra nått,sticka eller vad som helst.

Sanningen var att han var cool-lugn. Det var jag som stressade upp mig över vad andra sagt om honom.

Tesse(ridlärarn) frågade mig om jag inte skulle skritta själv,bara lite men NEJ sa jag. 

Jag var så himla rädd och ändå efter den dagen sa jag att det var skitroligt,han var jätteduktig och allt hade gått okej. Men ha,så var det ju inte..

Detta pågick ett tag,några månader..

Nu i efterhand inser jag att det var dumt att fråga hur han var för det gjorde mig inte gott.

Ridlektion efter ridlektion började jag våga mer,det gick frammåt och bättre för varje gång tyckte jag.

Jag hade för det mest ledare i traven för jag tyckte det gick allt för fort.

 

 

 (mobilbild)


Men med tiden lärde jag mig att göra det själv och det enda jag behövde ledere i var galoppen.

En ridlektion då det var dags att galoppera och jag tog beslutet att göra det själv. För mig nu är det ingenting och förstår inte att jag känt såhär.

Men allt började när vi skulle ta ridborgarmärket 2011,jag skulle galoppera och var jättenervös.

När det väl var dags kändes det som om jag skulle ramla av eller nått,gillade inte det alls och tror det var därför jag var så rädd.

Men iaf så hände det ibland att ridläraren fick springa med igämte för att få igång honom.

har faktiskt video på de^^

Kan kanske visa er nångång ;-P

Men sen kom sommarn och alla sa att han inte skulle komma tillbaka,jag blev gansak ledsen men tänkte inte så jättemkt på det.

Den sommarn lärde jag känna tjejen som skulle ha Gubben den sommarn,så jag fick ändå veta hur han mådde den sommarn.

Pågrund av att han var busig osv så bestämde hon sig att lämna tillbaka honom till hans ägare.

Och  då blev jag jätteglad. ta det inte fel,jag tyckte jättesynd om Moa över att det inte funkade mellan dem men samtidigt blev jag glad över att jag skulle få träffa honom igen.

Jag och Moa fortsatte att hålla kontakt och den dagen då Gubben kom tillbaka kom jag ihåg väldigt väl.

Jag var med Hannah(HÄR ÄR HENNES BLOGG) vi cyklade till stallet(4km) på förmiddagen,vi var jätteglada över att jag skulle få träffa Gubben och Hannah Frosty. 

När vi väl kom till stallet så frågade vi en där när han kom och hon sa att hon inte visste men att han kommer när han kommer.  vi var där några timmar tills vi cyklade hem för vi blev hungriga...

Sen efter middagen frågade vi min mamma om hon kunde köra oss till stallet och hon sa ja.

Vi åkte dit nån gång på eftermiddagen och då stog han där.


 


Jag och Hannah sprang ner till stallet för att hämta hjälmar då vi hade glömt det,vi sprang upp till dem och gick in i hagen.

Jag var lite tveksam efter allt han hade gjort hos Moa men kunde inte motstå han.

Den dagen var jag lycklig,så jädrans lycklig!


 


 


 


  


 

(Och ja,jag är medveten om att jag inte har hjälm på bilden^^)

 

Detta är bara en bråkdel av bilder vi tog den dagen,har mycket mycket mer bilder men lägger bara upp dessa.

 

Vi hade hopplektion och jag hade Gubben,vi hoppade bara 55cm för på 60cm rev han :(

Jag kädne mig osäker på 60 så när Tesse frågade om jag ville hoppa igen så sa jag nej.

Han var het på hindrerna men ändå jätteduktig!

På höstlovet var det maskeradhoppning!

Jag och Hannah skulle ha Gubben och det skulle bli jättekul,hon skulle hoppa 50 & 60 och jag 40 & 50cm.

Vi hade planerat jättemkt,hur han skulle se ut osv!

När dagen kom så åkte jag till maja tidigt på morgonen,vi skulle fixa oss tillsammans och gå till stallet ihop!

Det var första gången vi va och efter vi fixat oss  gick vi till stallet.

Där mötte vi upp Hannah och vi fixade iordning hästarna,jag och Hannah fixade Gubben och Maja Fandango.

Här är lite bilder från den dagen:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

"Tävlingen gick bra men Guben var lite bångstyrig!

Jag fick en grön rosett. Jag fick den på 50cm.

Han hade fin form och efter ridningen fick han jättemycket godis!"

 

Somsagt,han var svår att styra och stark men helt klart kul ändå! :)


Veckorna gick och på våren var jag med på "Vårhoppet" 

Jag blev mer och mer osäker på hoppningen så jag hoppade bara 30 & 40cm..


 


 

Både jag och han var nervösa troligen hade jag smittat ner honom^^

Kom inte ihåg så mycket från tävlingen men allt gick bra iaf! 

Jag och en kompis Linus(rider också där) hamnade i tidningen den dagen!

Jag va hos Gubben jätteofta,nästan nån dag varje helg för att hälsa på honom,jag gjore allt för att få bli fodervärd på honom men fick inte för mamma..  När jag väl var där på helgens kunde jag sitta utanför hans hage och baraa titta på vad han gjorde i timmar,självklart fotade jag också honom konstant^^

 

Veckorna gick och i April kom Moa hit (hon som hade Gubben i sommarn).

Hon hade inte träffat Gubben på flera månader..


 


 


 


    

(MOHAHAAHA)

Vi var i stallet varje dag hon var här och vi hade skitkul!

På Lördagen så var vi i stallet och gosssade med Gubben och då började det åska och vi blev rädda,en  vuxen kom springandes till hagen och sa att vi skulle ta in hästarna snabbt innan regnet,Moa tog Gubben oc jag Rutger.

Sen var vi i stallet hela tiden den dagen med Maja(hon var också i stallet).

Moa ringde Helen(Gubbens ägare) och sa hur han mådde osv..sen fick jag prata med henne(AWESOME?!)

så hon frågade hur han mådde,hade det osv..

Sen på Söndagen åkte Moa hem..


SISTA HELGEN MED GUBBEN:

Efter skolan på fredagen tog jag bussen till stallet,jag grät och grät,jag kom till Gubbens hage och satte mig igämte honom och grät ännu mer. 

Efter nån timme kom Maja och vi var där tillsammmans.


         


 


 


 


 


 


 


 

   

 


 


 


 

Här är bilder om jag tog en helgen,jag var hos honom varje dag Fredag-Söndag.

Jag hade gärna följt med och lämnat honom men fick inte för mamma..


  Här är en video jag filmade den fredagen när jag var ensam med honom.


På måndagen  så åkte jag dit igen,Hannah skulle praoa där så vi träffades där,Maja kom också dit :)

Jag sa hej till Gubben och sen frågade jag oc Hannah om vi fick ta lektion den dagen för ena gruppen skulle inte vara med den dagen. Efter ett tags tänkande så sa hon ja! :D

Det var jag,Hannah,Elin,Maja och nån till som skulle vara med.

Tesse frågade vilka hästar vi ville ha och hon sa "Emma jag förstår att du vill ha Gubben" så han fick jag!

(tog bara lektion för att få rida honom)

Så då blev vi alla jätteglada! :D

Lektionen var halv 8 så vi fick vänta ett tag.

Tesse sa att vi skulle få hoppa så jag,Hannah,Maja och Elin byggde upp en bana i paddocken.

En kombination och ett titthinder.

Jag var så glad,så jädrans glad att jag var den sista som fick rida honom!

Eftersom han skulle åka på morgonen där efter.

Jag hoppade upp på honom och började rida,han var så snäll,åh! ♥


 


 


 


 


Han var jätteduktig,vi hoppade och hoppade och sista hindret låg på 55♥

(Somsagt,rädd för att hoppa högre men är bättre nu:)


 

Detta är sista bilden på Oss. ♥

Tack Maja som har tagit dem även fast hon var med och red så dem är tagna på Fandangos rygg ;)

Iaf,dem sista minutrerna tog jag av sadeln och kände hans rygg för en sista gång♥

Jag satte mig baklänges och lät han visa mig vägen.

När ridningen var slut tog jag på han sadeln igen,jag satte den på hans rygg och gick uppåt,det var då alla tårar började strömma. Hans sadel ramlade av åd jag inte hade spänt den och jag försökte ta upp den men gick inte så bra så Tesse skrek att hon kunde ta den sen. Jag gick upp mot stallet,storgrätandes.

Kunde inte sluta,det var sista gången jag satt på honom för denhär gången åh :'(

Jag gick in i hans box med honom och tränsade av honom,jag ssatte mig hos honom en stund för att säga farväl och sen gick jag. jag åkte hem och storbölade halva natten.  

Dagen efter jag red på tisdagen så hade jag ställt klockan på halv 6. Jag vaknade för att ta bussen till stallet för att säga farväl en sista gång men min mamma tingade mig att stanna hemma.

Nästa buss gick tjugo över 7 och när jag hade kommit halvvägs till busshållsplatsen så tänkte jag "vad gör jag,vart ska jag igenteligen,varför emma?" Jag visste endå att jag inte skulle kunna behärska mig.

Så jag vände mig om och gick hem igen. Men jag kunde inte låta tiden gå så jag tog bussen halv 8 till stallet och när jag kom dit så stog Fandango ensam i hagen,ingen Gubben.

Jag blev ledsen,han hade redan åkt. jag satte mig hos Fandango lite tillslut åkte jag hem igen.

Jag åkte inte till skolan på några dagar för jag var så ledsen. 

Allt jag kunde tänka på va Gubben.

Han var borta,han skulle inte komma tillbaka för han var för "dyr"..

Jag vart så glad när jag hörde Helen(Gubbens ägare) säga till mig "Det glädjer mig att han har det så bra"

& "Men då är det klart att han ska tillbaka ju!" När vi hade pratat tidigare i våras.

Men när jag får höra att han inte kommer tillbaka blev jag förtvivlad och ledsen..

Efter nån vecka ringde jag Helen gång efter gång sa hon "jag är lite upptagen nu kan du inte ringa imån? :)"

Jag ringde och ringde men tillslut hade hon tid :)

Jag frågade hur han mådde,vart han var,om han skulle tillbaka och vart han skulle i höst.

Hon var så himla snäll!

Nu har sommaren gått och jag har inte fått/kunnat hälsa på honom.

Nu finns det ingen chans att han kommer tillbaka i höst då han är uthyrd till en annan ridskola..


Jag älskar dig Gubben,jag kommer göra allt för att få träffa dig igen! Trodde det skulle bli oss men icke sa nicke..


ÄLSKAR DIG! ♥


Här kommer lite ovisade bilder:


 

Måndagen,innan han skulle åka <3


 

Vår första dressyrtävling.


 

Ridlektion.


 


 


En dag när jag och Maja var i stallet gick vi in till Gubben och Fandangos hage och då låg dem ner och vilade och då la jag mig igämte Gubben och gosade med honom<3


 

Det var inte denhär gången jag låg ner,när jag låg bredvid honom hade jag hjälm  ;)


 


En ridlektion.

 


 


Dagläger voltige. Samma som där uppe^^ 

 

 

  

 

Ses,snart hoppas jag,du är bäst och du förtjänar det bästa,hoppas dem förstår det ♥

 

 

Jag tror det var allt för mig,har tagit många timmar att skriva dethär så hoppas ni läser det! ;)

 

/Emma ♥


 

 

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 19 augusti 2012 21:26

Sitter och lyssnar på Justin nu och håller på med en header till min nya blogg.  Hatar bloggplatsen(haha) så bytar tbx till blogg.se där jag kmr STANNA. Men sak samma.. Lite senare kommer jag kolla på LOL eftersom alla tkr den är så himla bra o...

Av Emma - 18 augusti 2012 23:37

Tjoo! Var på Gekås idag en sväng! Köpte hårfärg och lite smink.. Nu lyssnar jag på Justin Bieber och ska snart redigera lite. Har blivit beroende av Justin,seriöst,DAT SMILE!  ♥    ♥    Redigerade en bild innan     t...

Av Emma - 17 augusti 2012 23:30

Tillbaka från Hannah idag :) Vi har haft askul,badat i sjön,varit med hästarna,varit på ett lamt kalas och ätit chips! (y) Exakt det jag behövde innan skolan börjar! ar tagit endel kort,kommer inte up idag då jag snart ska sova fast först kolla på ...

Av Emma - 16 augusti 2012 11:30


Godmorgon! Hade askul igårkväll,berättar mer sen,nu ska vi ut till pollarna! (;     (blöö en gammal bild på mig,saknar min 10mm töjning♥) ...

Av Emma - 15 augusti 2012 21:00

Haha idag när vi skulle fota vid stallet så gick vi ner på golfbanan och då var det folk som börja skrika på oss som in i helvete xd.. Också sköt dem golfbollen bara några meter ifrån oss,fett läskigt så vi stack där ifrån :P Men iaf,jag ska ta med...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards