photosbyemma

Alla inlägg den 4 augusti 2012

Av Emma - 4 augusti 2012 18:18

Världens första hästsko vad faktiskt gjord av våt råhud som fick torka runt hästhoven. 


Utan hästridning, skulle vi kanske fortfarande gå omkring i klänningar och kiltar. Byxorna uppfanns från behovet av att skydda insidorna av låren när man red. 


 världens äldsta bevarade hästbok, Xenophons, stod det att det bästa underlaget i en box var kullersten. Stenarna masserade hovarnas stråle på ett positivt sätt!


En av dom första hästraserna hette Hyracotherium. Den var liten som en räv och hade tår istället för hovar. Den är ursprunget till dagens hästar.


Världens, nu kända, äldsta häst blev hela 62år gammal, den kallades "Old Billy".


När det gäller ponny så blev den äldsta 54år.


När man talar med en häst så reagerar den mer på tonfall än på ord.


Hästar gör åt med mer energi när dom ligger ner än när dom står upp.


Hästar kan inte andas genom munnen, därför ser man aldrig en häst flåsa som en hund.


Man kan se på hästens tänder ungefär hur gammal den är.





Av Emma - 4 augusti 2012 17:39

Kollar på när Rolf-Göran Bengtsson hoppade på SvtPlay,har varit på Gekås idag så har inte kunnat följa OS idag riktigt "/

Såg riktigt bra ut på Roffes bana ju,sen såg jag att Lisen Fredriksson ramlade av,såg inte trevligt ut men bra att både ryttaren och hästen klarade sig! 



Men idag på gekås så köpte jag lila fleece lindor(4st) för typ 29kr vilket jag tkr är billigt! ;-)

Sen hittade jag en jättesnygg långarmad tröja jag ska ha när jag rider och lite andra saker,köpte dock inte så mycket!




Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards